Ranglijsten grote steden
Nijmegen scoort hoog in ranglijsten grote steden
Atlas voor gemeenten stelt jaarlijks een ranglijst woonaantrekkelijkheid voor de 50 grootste steden op. Dit gebeurt op basis van acht indicatoren: bereikbaarheid banen per auto en openbaar vervoer, cultureel aanbod, veiligheid, percentage koopwoningen, culinair aanbod, nabijheid natuurgebieden, aanwezigheid universiteit en percentage vooroorlogse woningen. In 2008 stond Nijmegen in de ranglijst woonaantrekkelijkheid voor het eerst in de top 10 (negende plaats). De hoogste notering werd in 2009 bereikt (vijfde plaats). In 2019 staat Nijmegen op de zevende plaats. Dat is hoger dan alle andere steden in onze vaste set van benchmarksteden. De hoge positie van Nijmegen heeft vooral te maken met de universiteit (derde plaats ‘aanwezigheid universiteit’), het podiumkunstenaanbod (vijfde plaats ‘cultuuraanbod’) en de mooie omgeving (zestiende plaats ‘nabijheid van natuurgebieden’). Op 1 van de acht onderliggende ranglijsten scoort Nijmegen laag: 44e plaats voor ‘percentage koopwoningen’.
Nijmegen staat achtste in de ranglijst van 50 grootste steden voor de cultuurindex (Atlas voor gemeenten, editie 2018). Hierin is aanbod podiumkunsten, erfgoed, beeldende kunst, letteren en film meegenomen. Vooral op gebied van arthouse films en popmuziek scoort Nijmegen relatief gunstig.
Voor het onderzoek naar de merkkracht van gemeenten, streken en provincies (Beerda Brand Consultancy) worden deze ieder twee jaar onderzocht op zaken als bekendheid, waardering, binding, persoonlijkheid, bezoek en bezoekintentie. In de periode 2011-2017 is Nijmegen op de ranglijst van sterkste stedenmerken van Nederland bij elke meting één plaats gestegen. In 2017 staat Nijmegen zevende. Van de vaste set van benchmarksteden staan alleen Maastricht (vierde plaats) en Groningen (zesde plaats) hoger. Zaken die - in vergelijking met het gemiddelde beeld voor de 50 grootste steden - relatief sterk bijdragen aan de merkkracht van Nijmegen zijn: veel groen/mooie natuur, aantrekkelijke wandel- en fietsmogelijkheden en aantrekkelijke mogelijkheden voor vakantie. Zaken die relatief minder sterk bijdragen aan de merkkracht van Nijmegen zijn: een goed museumaanbod (aanbod is met de opening van De Bastei inmiddels wel verbeterd), een goed aanbod van theaters en andere podia (sluit aan bij bevinding dat niet heel veel Nederlanders Nijmegen als een cultuurstad zien) en een hoge kwaliteit van het verblijf (de hotelsector heeft zich inmiddels wel verder ontwikkeld).